Alfa Romeo

Alfa Romeo 8C Competizione

Kategoria: alfa romeo, auto
23.03.10 11:04 Wiek: 8 yrs

 

Dzieło niemieckiego stylisty Wolfganga Eggera, Alfa Romeo 8C Competizione została po raz pierwszy zaprezentowana jako concept car na 60-tym Salonie Samochodowym w Frankfurcie w 2003 roku. Mimo odniesionego sukcesu, władze Fiata i Alfa Romeo zadecydowały o produkcji w serii limitowanej do 500 egzemplarzy dopiero w roku 2007.

Początek sprzedaży (a raczej dostarczenia gotowych aut, ponieważ 500 modeli zostało sprzedanych zanim zostały wyprodukowane) miał miejsce w związku z Salonem samochodowym w Frankfurcie we wrześniu 2007: z 500-set Alfa Romeo 8C Competizione 84 zostały sprzedane we Włoszech, 84 zostały sprzedane klientom amerykańskim, 81 klientom niemieckim i 69 klientom japońskim. Mniej 8C Competizione niż się spodziewano sprzedano w Wielkiej Brytanii (41) i Francji (39), podczas gdy 35 modeli dostarczono do Szwajcarii i 10 do Holandii. Pierwsza 8C Competizione skierowana na rynek holenderski została dostarczona księciu z królewskiej rodziny w kolorze czarnym z personalizowaną rejestracją AR-NL-8C.


Z 500-set egzemplarzy sprzedanych, więcej niż 60% zostało zamówionych w ekskluzywnym kolorze rosso competizione, tylko 10 modeli zamówiono w kolorze żółtym i pozostałe w czarnym lub tradycyjnym czerwonym.


Pierwsza część nazwy nie pochodzi tylko od architektury silnika o pojemności 4,7 litra: otóż w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku, znak 8C identyfikował Alfa z silnikiem 8 cylindrowym zaprojektowanym przez Vittorio Jano, auta te zwyciężały różne rodzaje czterech edycji wyścigu 24 Ore di Le Mans (1931 – 1934) oraz wyścigi Mille Miglia (1936 – 1938 oraz 1947). Druga część nazwy jest w hołdzie modelowi 6C 2500 Competizione, coupé prowadzonego przez Fangio podczas wyścigu Mille Miglia w 1950 roku.


Ten Gran Turismo jest napędzany silnikiem V8 z kątem nachylenia rzędów 90 stopni pochodzenia Maserati, zrealizowanym w aluminium o pojemności 4,691 cm3, rozrząd z 4 zaworami na cylinder sterowanymi dwoma wałami na każdy rząd, wytwarza moc maksymalną 450 koni mechanicznych (331 kW) przy 7000 obrotów na minutę i posiada maksymalny moment 470 N m przy 4,750 obrotów/minutę, 80% momentu jest już do dyspozycji przy 2000 obrotów/minutę. Ten sam silnik (w słabszej wersji 440 koni) został zastosowany w nowym Maserati GranTurismo S.


Stelaż pojazdu został zrealizowany ze stali, aby otrzymać dobrą sztywność na skręcenia, polepszając wydajność zawieszenia czworokątnego zarówno przednie jak i tylne. Ciężar całkowity pojazdu wynosi 1585 kg. Koła są średnicy 20", kołpaki z lekkiego stopu aluminium, opony rozmiaru 245/30 przednie i 285/35 tylne.


Alfa Romeo 8C Competizione posiada tylny napęd. Zrobotyzowana skrzynia 6 biegów pozwala poprzez paletki przy kierownicy zmieniać biegi w 175 tysięcznej sekundy.


Styl karoserii inspirowany został autem Alfa Romeo 33 Stradale z 1967 roku pochodzącym z kolei od modelu 33/2, który uczestniczył w mistrzostwach Campionato del Mondo Sport Prototipi. Karoseria z lekkiego włókna węglowego, jak również część kabiny zostały wyprodukowane przez ITCA Colonnella. Jak deklaruje Alfa Romeo, pojazd z punktu widzenia aerodynamicznego jest dociskany do podłoża, mimo braku dodatkowych spojlerów czy innych urządzeń aerodynamicznych. Również struktura siedzeń jest z włókna węglowego. Siedzenia zostały wyprodukowane w całości przez Sparco.

Osiągi pojazdu to:

Prędkość maksymalna: 292 km/h

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 4,2 sekund

Czas potrzebny na przejechanie 400 metrów ze startu stojącego: 12,4 secondi

Przyspieszenie boczne: 1.02 g


Cena od 213.250 euro

 

Kliknij na zdjęciu, aby zobaczyć galerię