Alfa Romeo

Alfa Romeo MiTo

Kategoria: alfa romeo, auto
26.03.10 10:51 Wiek: 8 yrs

 

Alfa Romeo MiTo - pierwsze miejsce wśród nowości roku 2009. Esencja stylu, osiągów i elektroniki w cenie od 15.000 euro.

Esencja Alfa Romeo w zaledwie czterech metrach. Auto sportowe w formacie prawie samochodu miejskiego. Nowa Alfa Romeo MiTo, pierwszy „mały” samochód spod znaku Biscione pomyślana dla ludzi młodych i dla tych wszystkich, którzy młodymi się czują. Jak to się dzieje dla każdego szanującego się nowego modelu, również o MiTo mówiło się wiele w ostatnich miesiącach, o burzliwych losach jej imienia (Junior, Furiosa, później MiTo), o pierwszych danych technicznych, licznych przeciekach rozpowszechnianych w wszechświecie internetu, wielu oficjalnych blogach, stąd narodził się fan club dyskutujących o aspektach literackich nowej Alfy z jeszcze niepewną nazwą. „Efekt oczekiwania” stworzony umyślnie przez dział marketingu Alfa Romeo, ale przede wszystkim wyczekiwanie będące częścią historii tej marki samochodowej, nielicznej, potrafiącej jeszcze rozpalić czysty, gorący płomień w sercach jej pasjonatów.

Można powiedzieć styl to gwarancja. Posiadać jako muzę inspiracyjną dzieło stylu jakim jest Alfa Romeo 8C Competizione, jest nie mało znaczącym przywilejem. Centro Stile Alfa Romeo dla MiTo zrobiło wszystko, aby nadać jej rysy charakterystyczne dla pięknego supercar włoskiego jakim jest Alfa Romeo 8C Competizione. Poczynając od przebiegu linii pasów przez „trilobo” definiujące front, aż po grupy świateł przednich i tylnych: wszystko jest realizowane według klucza „8C”, z rezultatem ogólnie udanym, miłym i spersonalizowanym. Chcąc być pedantycznym w obliczu tak wielkiej perfekcji, ktoś mógłby krzywić nosa obserwując front samochodu trochę za bardzo wyrazisty, tak jakby MiTo była dziewczynką chcącą być już dorosłą kobietą: ciężki makijaż na oczach (ramki reflektorów) i duża ilość podkładu tylko, aby podkreślić unoszące się rysy twarzy. W ostatecznej ocenie taki właśnie efekt robi dobre wrażenie.

Długa 4,06 metra, wysoka 1,44 i szeroka 1,72 karoseria MiTo proponowana jest wyłącznie w wersji 3 drzwiowej co wzmacnia jeszcze bardziej muskularny obraz małej z Arese, posiadającej wśród swoich silnych cech, także szerokie opony osłonięte przez charakterystyczne tylne błotniki. Tył Alfa Romeo MiTo, wyróżnia się zredukowanym tylnym okienkiem, uniesionym na plecach obejmujących okrągłe lampy LED w stylu racing. Na koniec w zderzakach znajduje się szeroki ekstraktor (jak przystało na samochód „trendy”), różny w zależności od wersji i usadowiony zaraz pod „wargą” karoserii. Estetyka bardzo poszukiwana, ale również funkcjonalna w znaczeniu skuteczności aerodynamicznej, której wartość wynosi CX 0,29, doskonały wynik w tej kategorii.

 

 

Badania estetyczne zostały rozszerzone również na kabinę. Wygodnie umiejscowieni na ładnych, anatomicznych siedzeniach, widzimy przed sobą oryginalną tablicę rozdzielczą, charakteryzującą się jednolitym blokiem centralnym, spływającym z części wyższej ku konsoli. Wszystko wykończone materiałem „carbon look”, to również jest silne odniesienie do sportowej Alfy 8C. Dbałość o dobre samopoczucie pasażerów gwarantują Blue&Me z interfejsem Bluetooth i USB, system HiFi Bose, klimatyzacja Bizona, kosztowne obicia wnętrza ze skóry Poltrona Frau oraz panoramiczny otwierany dach. Dopracowano ergonomię: rozkład kontrolek i przycisków pochodzi z Grande Punto za wyjątkiem instrumentów z grafiką w stylu Alfa i selektorem „manettino”Alfa DNA czyli urządzeniem personalizującym zachowanie się pojazdu zgodnie z różnymi stylami jazdy lub warunkami nawierzchni.

 

Alfa D.N.A. nie można było wybrać nazwy bardziej emocjonalnej dla tego urządzenia, pozwalającego personalizować dynamiczne zachowanie Alfa Romeo MiTo, możliwość bez precedensu w samochodzie z tego segmentu przywołująca na myśl opcje zwyczajowo zarezerwowane dla supercar (np. “manettino” Ferrari). Dziecko totalnego zanieczyszczenia elektronicznego, system Alfa D.N.A. operuje na silniku, hamulcach, kierownicy, zawieszeniu i skrzyni biegów, pozwalając na trzy różne typy zachowań pojazdu, zgodne ze stylem jazdy pasującym do sytuacji lub z życzeniem kierowcy: super sportowe (Dynamic), miejskie (Normal), bezpieczny w warunkach niskiej przyczepności (All Weather). Wystarczy, że kierowca obróci przełącznik położony przed drążkiem zmiany biegów na tunnel i wybrany typ zostanie wskazany poprzez zapalenie się właściwej diody, jak również poprzez informację na tablicy rozdzielczej.

 

Silniki małe, ale mocne. To jest podstawowa filozofia całej gamy jednostek mocy nowej Alfa Romeo MiTo (jak również motyw przewodni całej europejskiej produkcji samochodowej ostatnich dwóch lat). Oferta benzynowa przewiduje dwa silniki o pojemności 1,4 litra, normalny i turbo, o mocy 78 i 155 koni mechanicznych. Jednostka słabsza została przygotowana dla odbiorców młodszych i mniej doświadczonych: wyzwala moc 78 koni przy 6000 obrotach/min i 125 N m momentu przy 4250 obrotów/min i wyraża stosunek masa/moc zgodny z przepisami (ważnymi od stycznia 2009) nakazującymi osobom, które posiadają od niedawna prawo jazdy, prowadzić pojazdy ze stosunkiem moc/ciężar mniejszym od 50 kW/tonę. Osiągi są jednak całkiem okazałe: 165 km/h prędkość maksymalna i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 12,3 sekundy.

 

 

Drugi silnik 1.4 stawia na podwojenie tych wartości: dzięki turbokompresorowi dysponuje mocą 155 koni mechanicznych, z momentem 206 N m przy 2000 obrotów, mogąc osiągnąć szczyt 230 N m wybierając typ prowadzenia Dynamic systemy Alfa D.N.A.. Diament w gamie Alfa Romeo MiTo (przynajmniej w kwestii osiągów) pędzi z prędkością 215 km/h i startuje od 0 do 100 km/h w 8 sekund.

Alternatywa diesel posiada jednostkę napędową 1.6 JTDm, ostatnio zamontowaną w Bravo. Moc to 120 koni mechanicznych, moment 320 N m przy 1.750 obrotów. Osiągi to: od 0 do 100 km/h w 9.8 sekundy i 198 km/h prędkości maksymalnej. W kwestii ochrony środowiska, silnik jest definiowany „Euro5 ready” i zaopatrzony w filtr przeciwcząsteczkowy ostatniej generacji.

 

 

Wszystkie te silniki są połączone ze sprzęgłem ręcznym o 6 biegach, podczas gdy od 2009 roku zostały wprowadzone nowe skrzynie biegów zrobotyzowane o podwójnym sprzęgle przygotowane przez Fiat Powertrain. Na wysokim poziomie jest wyposażenie techniczne: od już standardowych zintegrowanych systemów zarządzania dynamika pojazdu, VDC, do elektronicznego Q2 oraz elektronicznej aktywnej kierownicy DST sugerującej kierowcy poprawne manewry do wykonania.

 

 

Gama i ceny. Alfa Romeo MiTo jest oferowana w trzech typach wyposażenia: do znanych Progression i Distintive dochodzi jako poziom startu Junior, jedyny wyposażony w silnik benzynowy 1.4 zasilaniu normalnym o mocy 78 koni mechanicznych. Ceny zaczynają się od modelu Junior w cenie 15.350 euro rosnąc do 16.150 euro z tak zwanym „Sport Pack” (światła przeciwmgielne, felgi z aluminium 16 cali sportowe, zderzak tylny sportowy, spoiler tylny i terminal wydechowy z chromowaną końcówką).

Wersja z silnikiem turbo o mocy 155 koni ma cenę zawierającą się pomiędzy 17.950 euro wersja Progression do 20.350 euro wersja Distintive z "Premium Pack".

Na koniec MiTo 1.6 JTDm 16V Diesel w cenie 18.950 euro z wyposażeniem Progression („tylko” 1000 euro więcej od porównywalnej wersji benzynowej o mocy 155 koni), Distintive z Premium Pack posiada cenę 21.350 euro.