Dziennik - Gospodarka
Chianti Classico - Czarny Kogut, pierwsze wino na giełdzie
Konsorcjum Chianti Classico (Chianti Klasyczne) zapowiedziało swoje wejście na giełdę telematyczną produktów rolnych. Będzie to pierwsze wino na rynku, na którym notownaych jest około 40 produktów Made in Italy, i którego ambicją jest umiędzynarodowienie się.
Po serze Parmigiano Reggiano i szynce z Parmy, nadchodzi czerwone wino Made in Italy. Chianti Classico zapowiedziało 21 grudnia 2009 roku zamiar wejścia na giełdę telematyczną produktów rolnych. Będzie to pierwsze wino Docg (Denominazione di origine controllata e garantita, Określenie pochodzenia kontrolowane i gwarantowane).
„Przejrzystość w tworzeniu ceny – kontynuuje prezydent Konsorcjum – ma wielkie znaczenie dla kupujących krajowych i zagranicznych z sieci wielkich dystrybucji, które będą miały teraz obiektywny parametr odniesienia”. Natomiast aktualny system powierzony komisjom powstałym przy Izbach Handlowych, „według nas nie oferuje niezbędnych elementów obiektywizmu i kompletnej przejrzystości”.
Pilotowy projekt jest już gotowy i faza operacyjna ruszy w pierwszych miesiącach 2010 roku. Dystrykt winny Chianti Classico liczy sobie ponad 70 tysięcy hektarów i produkuje 40 milionów butelek rocznie fakturując około 300 milionów euro. Ilość dedykowana na eksport to około 70%, największym importerem są Stany Zjednoczone na poziomie 29%.
Strefa produkcyjna została wyznaczone w 1932 roku dekretem ministerialnym i od tej pory granice pozostały nie zmienione. Chodzi o terytorium zamknięte pomiędzy prowincjami Siena i Firenze, obejmujące w całości cztery miasta (Castellina in Chianti, Gaiole in Chianti, Greve in Chianti, Radda in Chianti) i po części Barberino Val d'Elsa, Castelnuovo Berardenga, Poggibonsi, San Casciano in Val di Pesa e Tavarnelle Val di Pesa.
Przymiotnik Classico określa właśnie czerwone wino produkowane na tym terytorium i wyróżniające się od innych win Chianti powstałych później i w innych miejscach. Prawo do używania nazwy oraz miejsca pochodzenia otrzymuje się przestrzegając surowych zasad regulaminu np. minimum 80% zawartości winogrona Sangiovese, jest to winogrono o owocach czerwonych typowych dla tej strefy. Konsorcjum strzeże tego wina od 1924 roku i oznacza je symbolem Czarnego Koguta (Gallo Nero).
Rok 2009 okazał się dla Towarowej Giełdy Telematycznej (BMTI, Borsa Merci Telematica) w Parmie szczęśliwy i został zamknięty na plusie. W miesiącu grudniu odbyło się spotkanie z delegatami Fao (Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa ) dziewięciu krajów basenu Morza Śródziemnomorskiego (Maroko, Tunesia, Algeria, Libia, Egipt, Liban, Jemen, Syria, Jordania) prezentujące pierwsze kroki ku realizacji Bat, Telematycznej Giełdy Produktów Rolnych (Borsa Agroalimentare Telematica) o zasięgu światowym przewidzianej na Expo 2015.
Towarowa Giełda Telematyczna (BMTI, Borsa Merci Telematica) narodziła się w 2000 roku. Celem jej jest zabezpieczenie rynkowi skuteczności i racjonalności determinując z szybkością i przejrzystością ilości wymieniane oraz ceny zrealizowane. Po kilku latach eksperymentów została zinstytucjonalizowana w kwietniu 2006 dekretem ministra rolnictwa. Na dzień dzisiejszy działa 40 „rynków aktywnych”, czyli produktów notowanych i ich ilość powiększy się o kolejne 10. Dostęp do giełdy jest bezpłatny, ale zarezerwowany dla operatorów uprawnionych, którzy muszą uzyskać akredytację (formularz jest dostępny na stronie BMTI, Borsa Merci Telematica)
Oto niektóre liczby ilustrujące rok 2009 na giełdzie towarowej dotyzcące produktów bardziej znanych: od początku roku wymieniono 168 tysięcy form parmezanu (parmigiano reggino) tzn. Ponad 15 000 miesięcznie, równym 6700 ton o wartości 51 milionów euro. Szynka z Parmy zarejestrowała sprzedaż w ilości 10 tysięcy sztuk o wartosci 615 800 euro.