Kolej Circumetnea na Sycylii

Kolej Circumetnea na Sycylii na tle wulkanu Etna

Kolej Circumetnea (Ferrovia Circumetnea) jest linią kolejową długości 110 kilometrów i otaczającą wulkan Etna oraz łączącą Katanię z Riposto. Z pewnością podróż tą malowniczą kolejką jest najlepszym sposobem zobaczenia z każdej perspektywy wielkiego masywu wulkanu i pięknych otaczających go pejzaży.


Circumetnea jest linią historyczną, działającą od 1898 roku. Obecnie czyni się starania, aby ją z restaurować odnawiając tabor, budując nowe stacje oraz wzmacniając i przerabiając całą linię oryginalnie jednotorową, wąskotorówkę z taborem napędzanym silnikami diesla, która ma przeistoczyć się w sieć kolejową normalnych wymiarów złożoną z dwóch torów i zelektryfikowaną, jak to jest w przypadku kolejki metropolitarnej w Katanii, obsługiwanej przez tą samą kompanię kolejową.


Rozpoczynając podróż w Katanii, stacja początkowa nazywa się Catania Borgo, obsługiwana przez miejskie autobusy i metropolitanę, ale równie łatwo osiągalna również pieszo, ponieważ znajduje się u szczytu centralnej ulicy Katanii – via Etnea, na prawo przychodząc z portu, na wysokości Via Caronda.

Trasa kolei jest pełna zakrętów i dlatego pełne okrążenie Etny wymaga 3 godzin i 10 minut, podczas których ciągle zmienia się krajobraz z księżycowego pełnego skał z lawy na zieleń uprawnych pól i sadów owocowych, winnic i opuncji figowej.


Długi ciąg miasteczek przesuwa się wzdłuż linii kolejowej i jest wiele przystanków; aktywny jest „przystanek na żądanie”, przystanek służący dawniej rolnikom korzystającym z pociągu, który zawoził ich na pole i odwoził s powrotem do miasteczka, teraz może stać się bazą wypadową do interesujących wycieczek, jak np. ta która od stacyjki Passo Zingaro prowadzi wzdłuż ścieżki wydeptanej przez muły (mulattiera) w sam środek gajów pistacjowych.


Z czasem krajobraz staje się bardziej dziki, tworzą go zastygłe wycieki lawy z różnych epok, zaraz za stacją Bronte prezentuje się naszym oczom spektakularna zastygła lawa sznurowa. Na wysokości płaskowyżu Maletto dojeżdża się do najwyższego punktu linii kolejowej, skąd rozciąga się piękny widok na szczytowe kratery wulkanu. W Randazzo dokonuje się przesiadki, jesteśmy na drugim skraju Katanii i od tego momentu pejzaż staje się łagodniejszy, bogaty w winnice i sady owoców cytrusowych, pojawiają się pierwsze wille doliny Alcantara.

Podróż kończy się na stacji Riposto, ponownie nad morzem. Jeśli chcemy wrócić szybko do Katanii, opłaca się wysiąść na stacji Giarre, zaraz przed Riposto, która znajduję się na linii zwyczajnej kolei Mesyna-Katania.

 

Ceny biletów na kolej Circumetnea

 

Katania-Riposto: € 6,65 w jedną stronę; € 11,00 tam i z powrotem.

 

Oczywiście podczas podróży możemy wysiąść na którejkolwiek stacji wzdłuż linii kolejowej.

Ta sama kompania obsługuje zintegrowaną sieć transportu zawierającą również Metroplitane w Katanii, w tej chwili działa tylko odcinek około 4 km w dni robocze od 07:05 do 20:40 co 15 minut oraz 6 linii autobusowych, obsługujących pracowników dojeżdżających do Katanii z okolicznych miasteczek: Adrano-Paternò-Catania; Navetta Etnapolis; Piano Tavola-Belpasso; Randazzo-Bronte-Catania; Randazzo-Castiglione-Catania; Lineri-Catania. Podczas lata zostaje uruchomiona dodatkowa linia autobusowa łącząca Adrano, Paternò e Misterbianco z la Plaja di Catania oraz jedna łącząca Randazzo, Linguaglossa i Piedimonte z Riposto.

 

Szczegółowe informację:
http://www.circumetnea.it/