Karnawał w XVIII wieku

18.02.10 23:46 Wiek: 8 yrs

 

W ostatnim wieku swojego życia Republika Wenecka (która wpadnie w ręce Francuzów w 1797) wydaje się być skoncentrowana tylko na zewnętrznych i frywolnych aspektach życia, nawet jeśli rzeczywistość była zupełnie odmienna.

W tym okresie Karnawał ze swoimi zabawami, spektaklami, maskami, teatrami, swoim Powszechnym Domem Gry, zaczyna stawać się atrakcją turystyczną całej Europy, przyjmując tysiące odwiedzających zaciekawionych tą atmosferą bardzo szczególną i intensywną, Wenecja przyciągając staje się „Magnezem Europy”.


Carlo Goldoni

W komediach Carlo Goldoni (1707-1793) Karnawał jest tak często cytowany, że wena twórcza autora staje się cennym źródłem informacji.

Te same dzieła były wystawiane podczas sezonu karnawałowego. W najpopularniejszych komediach takich jak „ La vedova scaltra”, „Le massere”, „Le morbinose”, „I rusteghi”, „Una delle ultime sere di Carnovale” często odnajdujemy motywy karnawałowe.

Goldoni nie jest oczywiście przychylny luksusowi i ostentacyjnemu rozpasaniu podczas Karnawału i proponuje w swoich spektaklach inny typ rozrywki, prostszy i skromniejszy.

Casanowa mity i fakty

Giacomo Casanova jest bohaterem najlepiej prezentującym aspekt luksusu, używania życia, dekadentyzmu Wenecji wieku XVIII.

Osobowość bardzo skomplikowana i wyrazista, w swoim życiu uznawany za czarownika, literata, szpiega, libertyna, oszusta podatkowego, niepoprawnego gracza, fałszywca, zdrajcę, kusiciela, oszusta karcianego, poety, obmawiacza, ateisty, kręciarza, spryciarza, łobuza, bluźniercy, alchemisty.

Chroniony przez swoją niezbędną maskę uczęszczał wiele salonów, najmodniejszych teatrów, il Ridotto, gdzie rozrzucał złote dukaty po stołach do gier, czasami nie gardził nawet najbardziej obskurnymi domami publicznymi, gdzie by nie przejechał, zostawiał po sobie ślad skandali, podniecenia i żywotności.